سالگرد حمله به مسجد گوهر شاد

**** ۲۱ تیر ماه سالگرد کشتار مردم در مسجد گوهر شاد است و این روز ، روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.****

**

*

طرح انگلستان برای مبارزه با حجاب

فاجعه خونین حمله به مسجد گوهرشاد یکی از اوراق ننگین تاریخ در دوره رضاخان می‌باشد. رضاخان که با زور سر نیزه و با حمایت بیگانگان به قدرت رسید ، طرح اسلام زدایی را به اجرا گذاشت . از جمله در سال ۱۳۱۴ همزمان با اجباری شدن کلاه شاپو برای مردان ، زمزمه‌های حجاب‌زدایی زنان نیز بلند شد.

دستور کشف حجاب و دین زدایی از انگلستان آمده بود و «رضاشاه»، «آتاتورک» و «امان‌الله خان»-پادشاه افغانستان- باید اجرایش می‌کردند. پس در سال ۱۳۰۵٫ش توسط رضاشاه فرمان اجرای مقدماتش صادر شد. اول قرار بود که اجرای آن مرحله به مرحله باشد تا از ایجاد بلوا و شورش مردم جلوگیری شود اما یک اتفاق بزرگ تاریخی آن را به یک برنامه دفعتاً و سرکوبگرانه بدل کرد.

حکومت پهلوی از سال ۱۳۱۴ و پس از بازگشت رضاشاه از سفر به ترکیه، مرحله جدیدی را در مسیر نهادینه کردن کشف حجاب و اجباری شدن کلاه بین المللی(شاپو) شروع کرد و جشن هایی را با حضور مقامات بلندپایه کشور به پا می کرد تا به این اندیشه غربی رسمیت بخشد. این امر، موجب مخالفت روحانیون و مراجع در شهرهای مختلف می شد. در این میان، آیت الله حاج آقا حسین قمی از روحانیون مشهد، به قصد مذاکره با رضا شاه به تهران می رود که بازداشت می شود. پس از آن، مسجد گوهرشاد که از چند روز قبل محل اجتماع و سخنرانی علیه اقدامات جدید رژیم بود، حال و هوای دیگری به خود می گیرد.

بنا بر اسناد تاریخ به دستور رضاشاه در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ شمسی مسجد گوهرشاد که مملو از جمعیت معترض بود مورد حمله قشون قزاق قرار گرفت و مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شد . بیش از دو هزار تا پنج هزار تن به شهادت رسیدند و حدود هزار و پانصد نفر به اسارت نیروهای قزاق در آمدند.

قیام مسجد گوهرشاد و کشته شدن هزاران نفر از مردم و روحانیت و تبعید و زندانی شدن جمع بسیاری از آن ها، نقطه اوج مبارزه های بر ضد رضاخان بود و از آن واقعه جان گداز تا سقوط پهلوی اول و دوم، این مبارزه هم چنان ادامه داشت تا این که خداوند متعال، پاداش این مبارزات و از جان گذشتگی ها را، پیروزی انقلاب اسلامی، که از بزرگ ترین انقلاب های تاریخ است، قرارداد و این ملت را به نعمت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آراسته و مفتخر ساخت و عظمت اسلام را زنده نمود و آن را مقدمه ای برای ظهور و قیام شمشیر انتقام گیری و عدالت فراگیر و نابودی بت های گسترده عالم گیر، حضرت مهدی موعود(عج) قرار داد.

یکی از قیام‏های ‏خونین مردم مسلمان ایران به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر، که نقطه عطفی درتاریخ قیام‏های اسلامی در تاریخ صد ساله اخیر است، قیام مردم مسلمان در مسجد گوهرشاد، در کنار مرقد مطهر حضرت امام رضا علیه ‏السلام بر ضد دیکتاتوری ‏رضاخان، و کشف حجاب او است

کشف حجاب اجباری از طرف رضاخان

هنگامی که رضاخان کشف حجاب اجباری را به اجرا گذاشت، علمای وقت از هر سوی ‏کشور، اعتراض شدید خود را اعلام داشتند، از جمله مراجع و علمای برجسته مشهد مقدس در آن وقت، مانند:

آیة الله العظمی حاج آقا حسین قمی، آیة ‏الله حاج شیخ محمد آقازاده، آیة ‏الله ‏شیخ هاشم قزوینی، آیة الله سید عبدالله شیرازی، آیة‏ الله سید علی اکبر خویی، آیة ‏الله شیخ غلامحسین قزوینی، آیة ‏الله سیدعلی سیستانی و… در بیت آیة ‏الله ‏العظمی سید یونس اردبیلی(ره) اجتماع کردند و اعتراض شدید خود را طی تلگرافی به ‏رضاخان ابلاغ نمودند، این تلگراف با امضای ۳۱ نفر از علمای برجسته مشهد مزین ‏شده بود.

طرح تغییر لباس

تغییر لباس، همواره پیامد تغییر یک فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند، نمی تواند با لباس خود وداع کند و تا فرهنگ یک قوم را نپذیرد لباس آنان را به تن نمی کند.

درست به همین دلیل است که در احادیث ما آمده است که هر که خود را به گروهی شبیه سازد، هم از آن گروه به شمار می آید». لباس هر انسان، پرچم کشور وجود اوست؛ پرچمی است که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده و با آن اعلام می کند که از کدام فرهنگ پیروی می کند. هم چنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویت ملی و سیاسی خود ابراز می کند، هر انسان نیز مادام که به یک سلسله ارزش ها و بینش ها معتقد و دل بسته باشد، لباس متناسب با آن ارزش ها و بینش ها را از تن به در نخواهد کرد.

مسجد گوهرشاد، محل اجتماع و سخنرانی بر ضد لباس بیگانه و اسلام زدایی شده بود. با بازداشت برخی از عالمان مبارز، اجتماعات وسیع تر گردیده و لحن سخنرانان آتشین تر و شعار مردم تندتر شده بود. از مرکز به شهربانی مشهد دستور داده شد که واعظان معروف شهر را دستگیر کنند. اما گردهمایی فزاینده مردم در مسجد گوهرشاد برای شنیدن سخنان واعظان و روحانیان، بیش تر شد. علما و مجتهدان در منزل یکی از مراجع اجتماع کرده و تصمیم گرفتند که تلگرافی به شاه مخابره و او را از اقدامات ضد دینی اش منصرف سازند. این تلگراف به امضای هشت تن از علمای متعهد ارسال گردید. سپس خطبای معروف و مشهور چون شیخ مهدی واعظ خراسانی، شیخ عباس علی محقق و شیخ بهلول در مسجد گوهرشاد به منبر رفتند و مردم را بیش از پیش آگاه ساختند.

 

شیخ محمد تقی بهلول حافظ کل قرآن کریم و قیام گوهرشاد

از جمله جمعیت ‏بسیاری به عنوان‏ اعتراض به رژیم، در مشهد در کنار حرم حضرت رضا علیه السلام در مسجد گوهرشاد متحصن شدند، و روحانی مبارز، محمد تقی بهلول با سخنرانی‏های خود، به شدت به ‏اقدامات ضد اسلامی رضاخان اعتراض نمود حجة ‏الاسلام شیخ محمد تقی بهلول حافظ قرآن، با قاطعیت وصراحت‏ به تبیین خطر فرهنگ غرب می ‏پرداخت و مردم را به قیام دعوت می‏ نمود، مردم ‏ابراز احساسات می‏ کردند و تنفر خود را نسبت ‏به رژیم ضد اسلامی رضاخان اظهارمی ‏نمودند، به گفته آقای بهلول حدود چهار ساعت از شب گذشته، به دستور رضاخان، دژخیمان او با حمله ناجوانمردانه به مسجد گوهرشاد، مردم را به گلوله بستند که ‏در این کشتار جمعی، حمام خون به راه افتاد و حدود سه هزار نفر به شهادت ‏رسیدند.

در این مورد ارتشبد سابق، حسین فردوست می ‏نویسد: «در مشهد یک روحانی‏ به نام بهلول به شدت با اقدامات رضاخان مخالفت می‏ کرد و در سخنرانی ‏هایش به شدت‏ به او حمله می ‏نمود، عده زیادی از مردم در حرم حضرت رضا علیه السلام متحصن ‏شدند و اعلام کردند تا مساله کشف حجاب حل نشود، ما از این‏جا خارج نمی ‏شویم، فرمانده لشگر مشهد به نام سرتیپ ایرج مطبوعی [که بعد از انقلاب در تاریخ دوم ‏مهر ۱۳۵۸ به خاطر این جرم و جرم‏های دیگر، اعدام شد] در این باره به رضاخان ‏گزارش داد، رضاخان دستور داد سربازان به صحن حرم وارد شوند و مردم را تهدید کنند، و اگر مردم خارج نشدند تیراندازی کنند… رضاخان برای تشدید کار، سرتیپ ‏البرز را به مشهد فرستاد، به دستور مطبوعی و البرز، واحدهای لشگر مشهد وارد صحن شده و مردم را به گلوله بستند.»

سرتیپ مطبوعی در دادگاه انقلاب دراین خصوص‏ می ‏گوید: «به من دستور داده شده بود که فورا عده‏ ای نظامی را در اختیاراستاندار مشهد قرار دهم، من در حدود ۲۵۰ سرباز در اختیار او گذاشتم… در همین ‏هنگام سرتیپ البرز همراه دادستان ارتش، وارد مشهد شدند و لشگر در اختیار سرتیپ ‏البرز قرار گرفت، او اسدی نایب التولیه آستان قدس را [به جرم عدم جلوگیری ازمبارزین] اعدام کرد… سرهنگ قادری همراه سربازان از راه پشت‏بام وارد صحن شده‏ و با افراد متحصن گلاویز شدند، در این جریان حدود ۲۵ نفر از مردم کشته و چهل‏ نفر مجروح شدند.»

حمله به مسجد گوهرشاد

صبح جمعه ۲۰ تیر سال ۱۳۱۴، قزّاقان رضاخان برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و بی‏ محابا به روی مردم تیراندازی کردند و در این ماجرا، حدود یک صد نفر کشته و زخمی شدند. اما مردم متفرق نگشتند و مقاومت کردند. پس از این هجوم، مردم از اطراف با ابزاری از قبیل داس، بیل و چوب و… به طرف مسجد سرازیر شدند. مسجد گوهرشاد لبریز از جمعیت گردید. روحانیان به ترتیب بر بالای منبر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفتند و به سخنرانی پرداختند. روز شنبه ۲۱ تیرماه در مسجد؛ شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب‏زدایی داده می‏شد و مسجد یک‏پارچه سرود مقاومت سر داده بود. وحشت مقامات دولتی را فرا گرفت. سرانجام رضاشاه دستور داد که همه را دستگیر و مجازات نمایند. سران شهربانی و آگاهی، نیروهای خویش را هماهنگ کرده، قرار گذاشتند پس از نیمه شب، تهاجم خود را آغاز نمایند. قزّاقان نیز از قبل در نقاط حسّاس شهر و اطراف مسجد گوهرشاد مستقر شدند و مسلسل‏های سنگین را بر بام‏های مشرف به مسجد کار گذاشتند.

در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ شمسی مسجد گوهرشاد که مملو از جمعیت معترض بود مورد حمله قشون قزاق قرار گرفت و مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شد . بیش از دو هزار تا پنج هزار تن به شهادت رسیدند و حدود هزار و پانصد نفر به اسارت نیروهای قزاق در آمدند.

تبعید همه علمای مبارز مشهد از طرف رضاخان

رضاخان برای رسیدن به اهداف شوم اربابانش، به این جنایت اکتفا نکرد، و چون ‏احتمال قیام عمومی می‏ داد، همه علمای مبارز مشهد را دستگیر کرده و از مشهد مقدس ‏تبعید نمود.

از جمله از این تبعیدشدگان به تهران، سه نفر از مراجع و علمای معروف بودند که ‏عبارتند از: آیة ‏الله حاج آقا حسین قمی، آیة‏الله سید یونس اردبیلی، و آیة الله‏ شیخ محمد آقازاده (فرزند آیة‏الله العظمی شیخ محمد کاظم خراسانی، صاحب‏ کفایة ‏الاصول).

عجیب این که آیة الله آقازاده، وقتی که به تهران رسید به دستور رضاخان خلع‏ لباس شد، و در دوره سرپاس مختاری (رییس شهربانی وقت) با تزریق آمپول هوا، به ‏دست دکتر احمدی مزدور سفاک رضاخان، به شهادت رسید، و جنازه مطهرش در روز ۱۳ذی‏قعده سال ۱۳۵۶ ه.ق در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد. آری این‏ عالم ربانی در حالی که ۶۲ بهار از عمرش بیش‏تر نگذشته بود، جان خود را فدای‏ مبارزه با هجوم فرهنگ غرب، و کشف حجاب کرد، تا حریم حجاب و ارزش‏های اصیل اسلامی ‏را از گزند استعمار و مزدوران آن، حفظ کند و به مردم مسلمان، به ویژه مسلمانان ‏ایران پیام دهد که از پای ننشینند، و تا آخرین توان در برابر استعمارگران و دربرابر نفوذ فرهنگ بیگانه، مقاومت نمایند.

امام خمینی ره و قیام گوهرشاد

حضرت امام خمینی، منادی بزرگ مبارزه با استعمار و فرهنگ منحط آن، در گفتارخود به طور مکرر دیکتاتوری رضاخان و کشتار عمومی گوهرشاد را یادآوری کرده، ومردم مسلمان را به نهی از منکر و مبارزه و مقاومت در برابر استعمارگران ومزدوران روسیاه آن‏ها فرا می ‏خواند.

حضرت امام خمینی ره در یکی از فرازهای گفتارشان می فرمایند: «انگلیسی‏ های جنایت‏کار، رضاخان را اسلحه‏ دارکردند، این آدم ناشایسته بی ‏اصل را با اسلحه آوردند و مسلط کردند… اسلحه دردست‏ بی ‏عقل بود… آن جنایات و کشتار عامی که در مسجد گوهرشاد واقع شد، به ‏دنبال آن، علمای خراسان را گرفتند آوردند به تهران حبس کردند، و بعضی ‏شان را هم‏ محاکمه کردند، و بعضی‏شان را هم کشتند، برای این که اسلحه در دست‏ بی ‏عقل بود.»


 

*

*

******حجاب امروز میراث خون هزاران شهید است از کوچه بنی هاشم تا مسجد گوهر شاد*******

حجاب از نظر قرآن

اصل وجوب حجاب برای زنان از ضروریات دین اسلام است، و منکر آن در حکم منکر دستورات ضروری اسلام است و کسی که از روی عمد و آگاهی منکر ضروریات اسلام شود، در حکم کفر است، مگر این که معلوم باشد که منکر خدا و یا رسول خدا نیست.

در قرآن برای وجوب و حدود آن، به چهار آیه که صراحت بر آن دارند تمسک شده ولی در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، در قرآن بیش از ده آیه وجود دارد.

در آیه ۳۰ سوره نور (به عنوان نخستین آیه‌ ای که صراحت بر وجوب حجاب دارد) می‌ خوانیم: «و قل للمومنات یغضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ماظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیوبهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن …»

ای پیامبر به زنان با ایمان بگو چشم های خود را(از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار نسازند و(اطراف، روسری های خود را بر سینه خود افکنند(تا کردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان و سایر افراد محرمشان …

انگیزه برای حجاب

کی از انگیزه های پوشش ابراز صداقت در دوستی با خداوند است لابد تا بحال بارها شاهد بوده اید که افرادی به خودتان و یا دیگران ابراز علاقه و ارادت کرده و گاهی از الفاظی نظیر چاکرم مخلصم فدایت شوم و عزیزم قربانت شوم و… استفاده کرده اند. اما فرض کن که روزی به یکی از این افراد بگوئی من مبلغی پولی لازم دارم در جوابت بگوید :

شرمنده ام اتفاقا من هم می خواستم همین در خواست را از تو بکنم و بار دیگر و بار های دیگر از انجام خواسته ات سر باز زند و تنها به همان چاکرم و فدایت شوم اکتفا کند قضاوت تو درباره او چیست ؟

آیا در دل نمی گوئی این چه دوستی ای است که از زبان فراتر نمی رود ؟

اکنون درباره رابطه خود با خدا بیندیش.

ما به خدای مهربانمان اظهار بندگی و اطاعت و دوستی می کنیم اما نشانه صداقت در این دوستی انجام کاری است که او می پسندد.

بهترین انگیزه برای پوشش تو همین است که بخواهی به پروردگار خودت اظهار محبت کنی و صداقت خود را با گردن نهادن به خواسته او ثابت کنی پس بیائیم با خدا پیمان دوستی ببندیم بیائید برای استقبال از تنها معصوم باقیمانده عالم خود را آماده کنیم.

آثار و فوائد حجاب

۱- حجاب و نقش آن در سلامت اجتماع و آرامش روانی:

رعایت حجاب در سلامت و پاکی اجتماع مؤثر است، به علت تأثیر زیاد آن در استحکام خانواده بعنوان پایه و اساس اجتماع و نیز تأثیر آن در ساختن فرزندان با تربیت صحیح و پاک نگه داشتن محیط اجتماع از عوامل تحریک آمیز حیوانی.

۲- حجاب و نقش آن در مسئولیت ‌های اجتماعی:

امام خمینی(ره)، در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامی مطالب مهمی بیان کرده‌اند که از آن جمله خطاب به آنان چنین می ‌فرمایند: «نقش شما زنان در این نهضت از مردها بیشتر بوده» نیز می ‌فرمایند: «همان طور که مردها وارد میدان بودند، بانوان محترم هم وارد بودند، بلکه زحمات این ها بیشتر از مردها بود.»

۳- خروج از لشکریان دشمن و ایمنی از عذاب الهی و کسب ثواب اخروی:

شیطان از روابط زن و مرد برای به گناه انداختن، استفاده می‌ کند لذا بدحجابی و بی‌حجابی و نیز عدم رعایت اصول شرعی در روابط با نامحرم، شخص را در معرض خشم خدا قرار می‌ دهد.

۴- پوشش اسلامی و حفظ نسل از خطر سقوط:

یکی از آثار بی ‌حجابی، بی ‌بند و باری و روابط نامشروع در ابعاد وسیع است چنان که در دنیای غرب، به خوبی دیده می ‌شود و آثار نکبت‌ بار روابط نامشروع برکسی پوشیده نیست.

یکی از آثار، آلوده شدن نسل و به دنبال آن سقط جنین و تولد فرزندان نامشروع و غیرقانونی است که متأسفانه بر اثر عدم رعایت عفت و پوشش اسلامی، این آثار روز به روز بیشتر می‌ شود و آمار نشان می ‌دهد که این موضوع در کشور‌هایی که پوشش اسلامی رعایت نمی ‌شود به مراتب بیشتر از جاهایی است که پوشش اسلامی رعایت می ‌شود.

۵- مبارزه با نفس:

میل به خودنمایی و جلوه ‌گری به مصالحی در سرشت زن، نهفته است که باید در مسیر درست و هدفی والا بکار گرفته شود. چرا که هیچ گرایشی بدون جهت در جان انسان به ودیعت نهاده نشده است. اما اگر این گرایش، مرزی نداشته باشد و همه جا نمود داشته باشد فساد آفرین است.

وصیت نامه شهید آقا میری

خواهرانم‌! شما مثل‌ زینب‌ -سلام‌ الله علیها- شیرزن‌ کربلا استوار باشید. برای‌ خواهران‌ تبلیغ‌ کنید که‌ حجاب‌های‌ خود را رعایت‌ کنند. شما خواهران‌ هم‌ به وسیله ‌حجابتان‌ می‌توانید راه‌ شهدای عزیز را ادامه‌ دهید. شب‌ اول‌ قبر برایم‌ نماز وحشت‌ بخوانید تا با قبر انس‌ بگیرم‌. برادران‌ خواهران‌ و دوستان‌ و آن‌ کسانی‌ که‌ مرا می‌شناسید! اگر از من‌ بدی‌ دیدید، مرا عفو کنید. بر مسلمان‌ لازم‌ است ‌وصی‌ و ناظر خود را معلوم‌ کند؛ وصیّم‌ پدرم‌ و ناظرم‌ مادرم‌. اگر جنازه‌ام‌ آمد، دوستانم‌ بعد از دفنم‌ زود از من‌ جدا نشوند، چند بار آقا امام‌ زمان-عجل الله تعالی فرجه-‌ و چند بار سرورمان‌ آقا امام‌ حسین‌-علیه السلام- را صدا کنید تا با قبر دوست‌ شوم‌. خدایا! مرا با جدم‌ حضرت‌ رسول‌ الله‌-صلی الله علیه و آله- محشور کن‌ و با مادرم‌ حضرت‌ زهرا -علیها السلام‌- محشور بگردان‌. مرا در مزار شهدای‌ «عربخیل‌» دفن‌ بفرمائید. دوست‌ دارم‌ پهلوی‌ من‌ بشکند؛ دوست دارم‌ بازوهایم‌ کبود شود؛ دوست دارم‌ سینه‌ام ‌سوراخ‌ شود، دوست دارم‌ صورتم‌ کبود شود مانند مادرم‌ فاطمه‌ زهرا –سلام الله علیها- که‌ پهلویش‌ شکست‌ و صورت‌ و بازویش‌ کبودشد و سینه‌ فاطمه‌ زهرا –سلام الله علیها- با میخ‌ درب‌ سوراخ‌ شد.

*

راههای مبارزه با بدحجابی و بی حجابی

*

*

۱- تقویت اعتقادات و ایمان

۲- احیای فرهنگ اصیل اسلامی

۳- شناساندن الگوهای والا و برتر

۴- احیا سنت حسنه امر به معروف( دعوت به حجاب)

۵- تقویت غیرت و روحیه دینی در مردان

۶- پرهیز از برخوردهای تند ، قهر آلود و پلیسی

۷- فرهنگ سازی توسط اصحاب رسانه و صاحبان تریبون

۸- بهره گیری از لباس های متنوع و رنگی اما کامل برای دختران

۹- تلاش بیشتر خانواده ها برای تربیت دینی فرزندان

۱۰- تبیین فلسفه و پیامدهای مثبت فرهنگی اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب

۱۱-اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تأمین نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان بویژه دختران

۱۲-تقویت هماهنگی بین دستگاه های ذیربط در ترویج عفاف و حجاب در جامعه

۱۳- تذکر لسانی مهربانانه توسط تمامی اقشار متدین جامعه

۱۴- پرهیز جدی صدا و سیما وسینما از نمایش دادن زنان با پوشش های ضد دینی در فیلم ها و سریالها

 

 

۴ نظر

  1. سلام می‌گه:

    آقا دیگه وقتشه برات آستین بالا بزنیم

  2. پویا می‌گه:

    با نظر خانم چادری موافقم

  3. چادری می‌گه:

    با سلام
    ما باید کاری کنیم که زنان و دختران ما به حجاب علاقه مند بشوند . حجاب را باور کنند . خلاصه اینکه عاشق چادر بشوند .

    به خدا این بگیر و ببند های خیابانی نه تنها بد حجاب ها رو با حجاب نمی کنه بلکه از چادر و حجاب متنفر می کنه

    دعوت به حجاب با گشت ارشاد نتیجه ای ندارد

  4. پویا می‌گه:

    اینم یه شعر برای همه دخترای محجبه تا همیشه برای بی حجابا بخوننش

    چادرم باشد مرا معیار ایمان و شرف
    همچو مروارید زیبایم درون یک صدف
    دید نامحرم نیفتد لاجرم بر سوی من
    افتخارم باشد این،زهرا بود الگوی من

    مدعی گوید که چادر یک نشان فانی است
    من ولی گویم که با چادر تنم اسلامی است
    مدعی گوید که با چادر کلاست باطل است
    من ولی گویم که ایمانم ز چادر کامل است
    مدعی خواهد مرا بی دین کند با لفظ دوست
    چادر من همچو تیر زهرگین، بر چشم اوست

نظر دهيد